Riigid, kus olen reisinud, Vaikse Ookeani saared, Vanuatu

Mis asi see Vanuatu đŸ‡»đŸ‡ș veel on ?

Nimbinis otsustasime Joosepiga osta lennupiletid Vanuatule. Alguses pidid Enno ja Annika ka tulema, kuid neil seda analĂŒĂŒsimeelt on rohkem kui meil, mistĂ”ttu arvasime end juba kahekesi minevat. Enno tahtis nimelt kultuuri saada ning arvas seda nĂ€iteks Balilt vĂ”i vist lausa ĂŒkskĂ”ik kust mujalt rohkem saavat. Mingil maagilisel jĂ”ul said ka nemad siiski oma piletid ostetud ja 17. septembril lĂ€ksime kĂ”ik koos Brisbaneist lennuki peale. Sihtkohaks Vanuatu pealinn Port Vila.

Vanuatu ise on 83 saarest koosnev riigike, kus elab umbes 300 000 inimest ja rÀÀgitakse 130 eri keelt. Rahvaarv, hoolimata oma vĂ€iksusest (kes oleks osanud oodata, et eestlasena sellist asja ĂŒldse saaks kellegi teise kohta öelda), kasvab tegelikkuses ĂŒsna kiiresti, sest vanemate jaoks on laste koolitamine kallis ning enda tegevana hoidmiseks hakatakse juba noorest peast lapsi tegema. Laste tegemises on nad lausa nii head, et 6 last perekonnas on siin tĂ€iesti tavaline asi.

Enno sai kultuuri juba lennujaamas olles, kus pÀrast passi sisse templi saamist ootas meid kohalik bÀnd oma muusikapaladega

Port Vilas olime kolm ööd. Meie Joosepiga airbnbtasime ning Annika ja Enno otsustasid ööbida terve saare sĂ”na otseses mĂ”ttes odavaimas (ja kohutavaimas) majutusastuses. Olime kĂŒll mĂ”lemad kesklinnast – kui seda ĂŒldse saab linnaks nimetada – 20 minuti kaugusel, kuid hoopis vastupidistes ilmakaartes. Alguses oli see suhteliselt pikk vahemaa meie vahel omajagu probleemne, sest esimesel pĂ€eval polnud mitte kellelgi meist veel nutiseadmetes internetti ega rattalist tagumiku all, kuid need probleemid said juba teisel pĂ€eval lahendatud. Interneti hankisime me kĂ”ik 4. Mina ja Annika TVL-i, Joosep ja Enno Digicel-i. Erinevad teenusepakkujad puhtalt seepĂ€rast, et meil oli vaja valmis olla selleks, kui tööandja kirjutab ning tööle tagasi kutsub, ning kui mĂ”nel saarel ĂŒhe teenusepakkuja leviga ei joppa, siis teisel vĂ€hemalt midagi ikka vĂ€lja venitab. Kindlaks tehtud – see variant oli hea! Transpordiolukorra lahendasime veidi teistmoodi.

Alguses mÔtlesime rentida nelja peale 2 rollerit, kuid kuna rendikohast vÀideti, et kahe inimese jaoks on see rattaline eesel vÀhevÔimekas, siis poisid otsustasid ikka jÀrgi proovida, et kui aeglane ta siis olla saab.
Seega sai vÀlja valitud hoopis 4-rattaline ATV, mis muide kohustusliku kindlustusega lÀks meile kaheks pÀevaks ikka pÀris kalliks maksma.

PÀrast ATV-de kÀttesaamist otsustasime juba saare peal veidi ringi sÔita.

Leidsime neegripoisse
..ja ilusaid kaljubasseine.
See pilt on tehtud ĂŒhel vaatepunktil, kus meie esimeseks pĂ€risĆĄokiks tuli sealsamas elav tĂ€di meie kĂ€est raha kĂŒsima selle eest, et seal seisime. Praeguseks oleme lĂ”puks aru saanud, et maksame siin absoluutselt kĂ”ige eest – randadest hapnikuni vĂ€lja.

Kolmandal pÀeval tegime neljakesi tervele saarele ringi peale.

Kohalik Bislama keel on ĂŒks naljakamaid asju ĂŒldse. Kuna enne iseseisvumist (1980) oli Vanuatu ĂŒhise Inglise ja Prantsuse vĂ”imu all, siis inglise mĂ”jutused on tohutult tugevad. Kirjapilt on aga tĂ€pselt selline nagu nemad keelt kuulnud on.
Nii need kohalikud elavad. SÔna otseses mÔttes.
Kohalik elu vol 2.
Kohalik elu vol 3.
Majad olid neil ikka kĂŒll tĂ€iesti suvalistest materjalidest kokku klopsitud – eterniitidest tĂ€navasiltideni vĂ€lja.
Rannaaladele sisse keerates selgub hoobilt, et seal olemise eest tuleb maksta, ujumisest rÀÀkimata.
KĂŒll aga teevad rahakoti tĂŒhjendamise tunde taaskord oluliselt paremaks kohalikud bĂ€ndid, kelle annetuskast sulle sĂŒĂŒtunnet tekitavalt otse kuklasse hingab.
Tee ÀÀrest leidsime kajakkimisvĂ”imaluse. Mees tahtis aga poisid meil panna kajakkidele ja meid Annikaga ise kanuul sĂ”idutada. Arvestades seda kui lĂ€bi poisid pĂ€rast seda olid, oli meil Annikaga hea meel. See jĂ”gi muide, kus meid sĂ”idutati, ĂŒhines otse merega – sealt ka need valged lained.
PĂ€ris ilus oli ikka.

See kajakimees oli muidu ka esimene mees, kellele Joosep mind maha parseldada ĂŒritas. Kuulsime tema kĂ€est kĂŒlaelu kohta ning sellest, kuidas vanuatulased siiani oma naisi sigade ja lehmade eest ostavad. Joosep tahtis mind kahe sea eest maha mĂŒĂŒa aga must mees ĂŒtles Joosepile, et nii naljatada ei tohi, sest sellist asja vĂ”idaksegi tĂ”siselt vĂ”tta.

SĂŒĂŒalune.
Karma.

Hommikusööki kĂ€isime söömas alati turul. Polnud vĂ”ib-olla parim idee, sest kĂ”huga oli hĂ€dasid meil kĂ”igil. Aga ega etemat varianti ka ei olnud.

TÀdid hommikusööki tegemas.
Kohvitassid olid seal liitrised.
Esimese hommikusöögiga astusime veidi Àmbrisse. Siin antakse riisi kÔige kÔrvale, isegi omleti..
PĂ€rast olime juba targemad.
Turg oli ilus ja vÀrviline.

TurutĂ€did oma islander-saaretĂŒdruku-kleitides.

Kohalikud ise on minu jaoks midagi mĂŒstilist. Ajast on neil savi ning ĂŒleĂŒldse on neil vist ĂŒsna kĂ”igest savi. VĂ€lismaalased on kĂŒll ĂŒsna intensiivselt sisse toonud oma peale surutud kapitalismi, mistĂ”ttu on raha maitse ikka suus, kuid arvestades seda kuivĂ”rd kontrastselt halvasti kohalik vĂ”rreldes valge inimesega elab, siis me vĂ€ga ei pannud pahaks.

KĂŒsisime esimesel pĂ€eval kohalikelt mustadelt poistelt nakamali (nakamal on koht, kus pakutakse kohalikku kava-jooki) kohta. Nemad ĂŒtlesid kohe, et me neile jĂ€rgneks. HĂŒlged loivavad ka kiiremini kui need poisid. KĂ”ndisime max 10-minutilist teed vĂ€hemalt 30 minutit!
Nagu juba öeldud, neil kohalikel poistel ikka suhtttt pohhui. KÔigest.
Nakamali jĂ”udsime lĂ”puks aga ikka kohale. Meie giidid ise viitsisid vaevu meile head aega öelda ja loivasid sihitult (vĂ€hemalt arvan, et neil hĂŒljestel sihti polnud) edasi.

Neljandal pĂ€eval lĂ€ks meil pĂ€rastlĂ”unal lennuk Tanna saarele. Otsustasime Joosepiga enne seda minna veel rahvuslikku Vanuatu muuseumisse, kus sain lĂ”puks rahuldada oma vajadust pommitada kedagi kĂ”igi nende kĂŒsimustega, mis mul tekkinud olid. Money well spent!

Kohalike lendude puhul tuleb arvestada lisaks lennupiletihinnale ka lennujaamamaksuga, mis on 200 vatut inimese kohta (pm 2 aud-d)
And off we went!

Lisa kommentaar

TÀida nÔutavad vÀljad vÔi kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi vĂ€lja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi vĂ€lja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi vĂ€lja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi vĂ€lja /  Muuda )